30 september 2011

lägerskola i lappland 2011


lördag-söndag: vi startade kl 19 från Bruke.
Var jättetrött först men sen då Ida började prata skånska
så blev jag pigg igen. Vi stannade ett ställe där norra polcirkeln går.
Vi såg på någon film som Fröbe hade med om varulvar
något men jag såg inte på den. Somnade kanske
3 tiden och sen skulle vi äta morgonmål i Torneå kl. 6 på morgonen.
någon var liite trött då. Vi kom väl fram till Raitismaja i Äkäslompolo där vi skulle
bo typ 12-tiden. Efter vi ätit och packat upp lite for alla på vandring till Ylläs
utom jag, Åsa (klassföreståndare) och Thomas (busschaufför). Vi for på en egen
liten vandring längs nån stig och sen for vi till ett cafe'. Sen åkte vi upp till Ylläs topp
med lift.


bästa klassen :)



fotat från toppen av ylläs



ylläs














1. jag och Ida som samer <3
2. ett troll















måndag: under söndag-måndag natten fick jag och Ida besök av Christoffer som hade
gått i sömnen. han hade nog legat där några timmar innan vi håka det. Han trodde han var i
skogen med Adde, Andrew och Linus han så han hade satt sig upp hela tiden för att vifta bort
myggor och klia myggbetten. + att vi märkte under dagen att han hade grävt i våra väskor.
ja, vi for till ett naturrum som hette Kellokas. Tyckte inte det var något speciellt. Sen skulle
vi paddla över ett träsk/sjö eller vad det nu var. På dit vägen gick det bra, vi var första/andra
framme men på hemvägen gick det skit. Jag hade sjukt i armarna och i tån. Då de vart och cyklade
efter paddligen var jag och Lotta kvar i Raitismaja med Åsa. Sen for vi till någon renskötsel som hette
Hannun Ajokkhat. Helt kiva var det där också. Han där Hannu eller vad han nu hette trodde att jag
och Ida var typ syskon så vi båda har kallat min mamma för mamma under resan.



1.2.3.4. renar















tisdag: for vi till Norge. vi såg på fjällen, forsar, gränsen mellan Finland och Norge osv.
har egentligen inget intressant att berätta om den här dagen. Jo, vi hade Miss Lappland
tävlingen det här kvällen. alltså: pojkarna klär ut sig till flickor och de tävlar om vem som
ser bäst ut. I vår klass blev det christoffer :) Det är något som vår skola alltid har då de är



1. norge, del av klassen
2. norge, jessica, ronja, renate
3. norge, del av klassen
4. norge, clas slapp inte bort då han gick ut på stenarna i en fors
till Lappland på lägerskola.




















jag och bff :) i got a move like jagger.





















1. söt gubbe som fiskade i norge
2.3.4. norge, delar av klassen


















jag och Ida <3





















1.2.3.4 norge och norska-finska gränsen




1.2 fors














1.finland-norge gräns
2. jannike
3. julia
4. ida, julía, jessica, ronja, kia














1. lina, christoffer
2. christoffer
3. andrew, ida














1. lina, tutte, sandra, linus
2. efter att lina varit hos oss
3 miss lappland
4. linus, sandra



















onsdag:vandrade hela min klass utom jag och vår klassföreståndare på Kesänki. Jag och Åsa
satt och skrev små hälsningar i allas lägerskolhäften. Då de kom tillbaka for vi till Levi då nästan
hela klassen var på någon ävertyrsbana. Vi var där och fotade lite, sen for jag, Ida, Alexandra,
Clas och Johannes och gjorde Levi osäker. Nanna och Lotta var inte heller med på ävertyrsbanan
men de gick inte med oss. Mut siel oli tokoden skäggiger stol. Hahha, vi skämde nog ut oss riktigt
ordentligt. På kvällen hade vi disco men det här var nog den värsta kvällen av alla. Alla andra kvällar
har typ alla i hela klassen (utom typ 5-6 personer) varit i mitt och Idas rum och skrattat, failat, pratat,
fotat osv. Har alltid vart jätteroligt men discot var nog värre än alla ''låggediscon'' jag varit med om -
tillsammans. Det var det enda som verkligen var hemskt. Medan många for och sova satte jag och Ida
och såg på film i tv:n och sen då det var kanske en / ½ timme kvar av filmen for jag och Ida och lagade
oss färdiga att sova och sen satte vi och bara pratade i över en timme.

torsdag: starade hemmåt från Raitismaja 8-tiden. vi stannade först vid Rovaniemi kyrka och
såg lite där. Sen for vi till Ranua djurpark med Finska/nordiska djur. Vi åt också där.
Sen stannade vi också vid Kalajokis sandyner. Hade redan vart i Ranua, Kalajoki och kört/gått
förbi kyrkan så det var inte något nytt för mej.
Vi såg också på 3 filmer på väg hem, någon som jag inte vet namnet på, Scream 4, What happens
in Vegas. Fast Scream såg jag och Ida inte allt av för Andrew och Fröbe satte bakom oss. Men jag
kommer typ inte ihåg något från de andra filmerna heller för jag var så trött. Men ändå sov jag inte
påriktigt efter filmerna var slut. Typ alla for och sova men jag såg bara och halvsov. Vaknade hela
tiden av att det kom någon konstig sång i hörlurarna. Kom hem typ 2 tiden och somnade typ direkt bara
jag hade borstat tänderna, tvättat ansiktet och hälsat på min Money.

1.clas, jag, stolen
2.3 från ranua
1.clas, jag, johannes
2. rovaniemi kyrka
3. fågel från ranua


1. kalajoki sanddyner
2. ida med rullator i ranua



skriver sen igen nångång :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar